Ece ULUSUM
Müziğe geç başladığını düşünenler olsa da genetik mühendisliği eğitimi ve kariyeri nin Max Cooper’ı müziğe hazırladığını düşünüyoruz. Müzikte deneysel yollar izlemesi, hazırladığı görsel şovlarda mikroskop altı görüntülerinden ilham almasından dolayı… Bilim ve sanatı dans pistlerinde gösteren Cooper, Sónar Istanbul’da sahne alacak isimlerden. 2019 Ekim ayında yayınladığı Parting Ways ile sonsuz bölünmeyle yaratımın hikayesini anlatan Cooper’a çarpıcı bir görsel şov eşlik edecek. Müzisyen, festival öncesinde sorularımızı yanıtladı.
ο Genetikçi olmanızın müziğinize ne gibi yansımaları oluyor? Görsel etkilerini görebiliyoruz ama müziğinizde bunu anlamak zor.
Müziğim genellikle görsel fikirlerden yola çıkıyor. Müziği ve görsel biçimleri birbirine bağlamanın birçok yolu var. Yıllar içinde bunun için kendi dilimi geliştirdim. Bu fikirleri müziğime bağlamanın bir yolunu bulabilirsem, eklemeye çalışıyorum. Order from Chaos’taki yağmur damlaları veya Penrose Tiling’deki düzensiz sesler gibi. Genetikçiliğin etkisini düşününce, genel olarak biçimlerle ilgilenmemin ötesinde bir bağ yok gibi. Bir de bu fikirlerle deney yapmamın tabii…
ο Müziğin insan genetiğine dolaylı da olsa etkileri olduğuna dair düşünceleriniz var mı?
Müzik çok eski bir gelenek. Belki yakın zamanlardaki değişimler üzerine etkisi olmuştur ama buna ikna edecek bir şey bilmiyorum. Türümüzü bu kadar başarılı yapan şey düzen bulma becerimiz. Müzik sevgimizin bununla beraber büyümesi fikrini seviyorum. Bu müziği genetik değişimimizin sebebi değil sonucu yapar ama. İnternette bu tip şeyler hakkında bazen saçma şeyler olabiliyor, kulağınıza fazla tuhaf gelen bir şey olursa kaynakları kontrol edin derim.
ο Genetiğe dair eğitim almamış, doğrudan müzik kariyeriyle ilerlemiş olsaydınız nasıl bir yol çizerdiniz sizce?
İlham için başka bir yere bakmam gerekirdi herhalde.
Bu gönderiyi Instagram’da gör
‘ÇOK İYİ GÖRSEL SANATÇILARLA ÇALIŞIYORUM’
ο Müziğinizi görsel tasarımlarla zenginleştiriyorsunuz. İşin içine bir duyu daha katabilseydiniz bu hangisi olurdu?
Işık spektrumunu daha geniş görebilsek harika olurdu. Yeni renkler görebilirdik, yüzeyler de bu kadar katı olmazdı. Bir sürü olasılığa kapı açardı…
ο Bir müzik ortaya çıkarmak mı yoksa visual tasarım yapmak mı sizi daha zorluyor?
Müzik daha zor, çoğunu kendi başıma yapmam gerekiyor çünkü. Görsel kısım tamamen eğlenceli. Tuhaf ve harika fikirler okuyup muhteşem insanlarla konuşabiliyorum. Onlar zor işleri yaparken de arkama yaslanıp izleyebiliyorum! Taslak fikirleri somutlaştıran sistemleri yapmaktan bahsediyorum. Çok iyi görsel sanatçılarla çalışıyorum, her albüm için işlerin nasıl ve kim tarafından yapıldığını anlatan internet sitelerimiz de var.
ο Glitch sound’lar kullanmayı seviyorsunuz. Favori sound’ununz hangisi?
Favorim, bir sistemi sonuna kadar zorladığınızda çıkardığı ve içindeki mekaniği duyduğumuz anlar. Sesini çok zorlayan bir vokal gibi. İnsanca ve karakter oluşturan bir an oluyor. Mükemmellik sıkıcıdır.
‘HER SETİM MÜMKÜN OLDUĞUNCA ESNEK’
ο Stüdyoda tek başına olmayı ve kendi ritmini tutturmayı seven biri misiniz?
Tek başına olmayı tercih ederim. Önceki albümüm için bir ay boyunca telefon ve internetin olmadığı bir inzivadaydım.
ο Remikslediğiniz parçaları neye göre seçiyorsunuz?
Beni duygusal olarak etkileyen bir şey arıyorum, o tohumdan da yeni bir parça oluyor.
ο DUMMY Magazine sizin için “Müzikleri sizi dans ederken ağlatabilecek kadar duygusal” diyor. Siz de parçalarınızı hazırlarken hüzünlü bir ruh halinde mi oluyorsunuz?
Her parça, o anki akıl durumumun bir özeti. Kelimelere dökmekte zorlandığım şeyleri anlatmaya çalışıyorum. Yani parçaları dinlerken bir şey hissettiyseniz, o size ulaşmaya çalışan benim işte. Doğru yapabildiysem, benimle aynı şeyi hissediyorsunuzdur.
ο Şu sıralar setlerini hiç değiştirmeyen müzisyenler hakkında eleştiriler okuyoruz. Siz ülke ve etkinlik bazında setlerinizi değiştiriyor musunuz?
Canlı gösterilerime halen bir DJ gibi bakıyorum. Her setim mümkün olduğunca esnek, her seferinde farklı bir şey çalmaya gayret ediyorum. Seyirciyle birlikte oluşturmaya çalışıyorum bir yandan da.
ο Sonar Istanbul sahnesindeki performansınızda neler olacak?
İki set çalacağım, ana gösterim dans odaklı bir görsel gösteri. Bir de ambiyans odaklı bir görsel gösteri olacak. O an işler nasıl gidiyor, bakıp ne çalmam gerektiğine karar vereceğim.
- Mart 2020 sayısından…